Det händer rätt mycket inom neurovetenskapen, milt uttryckt. Mängder av artiklar skrivs om biologiska mekanismer involverade i kognitiva funktioner. Bilden här intill är ett exempel på en populär företeelse. Hjärnaktivitet vid olika mentala processer visas upp när själen eftersöks bland nystan av nervceller. I det här fallet har försökspersonen presenterats för olika moraliska dilemman. Bilderna i sig fascinerar både allmänhet och vetenskapsmän, men en gammal fråga infinner sig: om biologin bakom själen förklaras, vet vi då något mer om själen? Kan sådan kunskap till och med användas för att skilja gott från ont? Neuroetiken undersöker om nya fynd rörande det biologiska i människors tankar, känslor och beteenden ger argument i etiska frågor. Gästbloggaren David Bengtsson har lunchat med neuroetikern Eric Racine och föreslår att filosofin ska försöka slå en bro över den avgrund David Hume grävde mellan empiriska fakta - är, och normativa värderingar - bör (Humes lag). Om inte annat, så för filosofins egen skull.Gästblogg: Neuroetik som forskningsprojekt
Bioetiken har inte riktigt utvecklas till den disciplin Potter föreställde sig. Planen var alltså att utveckla en naturvetenskapligt underbyggd etisk teori, snarare än att bara tillämpa en oberoende etik på de problem som dessa vetenskaper ställer oss inför. I den mån som de ingående tanketraditionerna skulle vara särskiljbara skulle det gemensamma projektet vara lika mycket ”the bioscience of ethics” som ”the ethics of bioscience”.
I en intressant artikel i förra månadens ”Bioethics” påpekar Eric Racine (”Which naturalism for bioethics?”) att detta projekts misslyckande berodde bland annat på den non-naturalism som dominerat moralfilosofin under nittonhundratalet (sedan Moore’s Principia Ethica, 1903). Inom denna tradition hävdas att moraliska egenskaper inte är reducerbara till naturliga egenskaper, och att deras studium därför också är väsentligen annorlunda. Egentligen redan sedan David Hume slagit fast att inga normativa slutsatser följer från rent deskriptiva premisser har moralfilosofin tenderat att se sig själv som oberoende av empirisk forskning: sökandet efter ett fundament för moralisk kunskap har riktats åt annat håll.
Filosofin har också ett intresse av att tidigt engagera sig (och inte bara i en kritisk funktion) i tolkningen av dessa data, då det som undersöks är företeelser med en rik filosofisk bakgrund. Om filosofin ska förbli relevant, och inte förlora auktoritet angående filosofiskt centrala begrepp, gör den klokt i att inte isolera sig från detta projekt.
David Bengtsson
DH kan tänka sig en kompromiss och hälsar att “Beauty is no quality in things themselves: it exists merely in the mind which contemplates them.”
Läs även andra bloggares åsikter om bioetik, biologi, etik, filosofi, hjärnan, meta-etik, neuroetik, själen

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar